Diese Seite drucken

Ausgabe Nr. 9 - 2011-

Teaching Formal Methods for Software Engineering - Ten Principles

 

Antonio Cerone(1), Markus Roggenbach(2), Bernd-Holger Schlingloff(3),
Gerardo Schneider(4), Siraj Ahmed Shaikh(5)

(1) United Nations University - UNU-IIST, Macau SAR China
(2) Swansea University, Wales, United Kingdom
(3) Humboldt University and Fraunhofer FOKUS, Berlin, Germany
(4) University of Gothenburg, Sweden
(5) Coventry University, United Kingdom

(3) hs AT informatik.hu-berlin.de

Abstract:
In this paper we report and reflect about the didactic principles underlying our endeavour to write a book on “Formal Methods for Software Engineering – Languages, Methods, Application Domains”, and to teach its contents at international summer schools. Target audience for the book are taught master students, possibly striving for a career in industry, and doctoral students in their early years, possibly in search of a suitable topic for their dissertation. We outline ten principles underlying the design of the book, coin a recommendation from each principle, and give appropriate examples. We report about the feedback from participants to the schools and lectures, and relate our principles to other pedagogical suggestions for teaching Formal Methods.

mehr

 

Experimente zur Verwendung von Operatoren in Aufgabenstellungen im Fach Informatik

 

Claudia Strödter, Michael Fothe

Fakultät für Mathematik und Informatik
Friedrich-Schiller-Universität Jena
Ernst-Abbe-Platz 2
07743 Jena
claudia.stroedter | michael.fothe AT uni-jena.de

Zusammenfassung:
Aufgabenstellungen bestehen aus zwei verschiedenen Komponenten. Der konkrete Inhalt, der bereitgestellt, gefordert oder erarbeitet werden soll, wird in der Inhaltskomponente zusammengefasst. Die zweite Komponente, die Aufforderungskomponente, beinhaltet den Operator, der beschreiben soll, welche Tätigkeit und Lösungsdarstellung bei der Aufgabenbearbeitung erwartet wird. Die Erwartungshaltung, die Personen mit verschiedenen Operatoren verbinden, wurde in der vorliegenden Studie experimentell untersucht. Dabei zeigte sich, dass die Verwendung eines ganz bestimmten Operators häufig nicht zwingend ist, um die Anforderungen einer Aufgabe klar zu beschreiben.

Abstract:
Exercises consist of two components. The content-component includes the content, which is provided, demanded or should be acquired. The requirement-component includes a verb (in German: Operator), which describes the expected activity and the expected representation of the solution. This study investigated the expectations that persons connect with these verbs. It was shown, that it is mostly not necessary to use a single definite verb to describe the requirement of an exercise.

mehr

 

Das Virtuelle Informatiklabor
Konzeption, Design und Realisierung einer E-Learning-Umgebung zum Erlernen von Algorithmen

 

 Claudia Schmidt, Volker Sänger

Fakultät Medien und Informationswesen
Hochschule Offenburg
Badstr. 24
77652 Offenburg
c.schmidt | volker.saenger AT hs-offenburg.de

Zusammenfassung:
Das Virtuelle Informatiklabor soll Schülern und Studierenden den übergroßen Respekt vor dem Fach Informatik nehmen und sie beim Lernen der Inhalte unterstützen. Zu diesem Zweck werden grundlegende Algorithmen der Informatik anhand konkreter Aufgabenstellungen in interaktiven Anwendungen behandelt, um den Lernenden das explorative Erkunden zu ermöglichen. Animationen sollen das Verstehen fördern, Experimente das eigenständige, durch vielfältige Hilfen unterstützte Anwenden und Umsetzen des Gelernten. Der erste Themenbereich im Virtuellen Informatiklabor umfasst die Rekursion, die in mehreren Anwendungen präsentiert wird.

Abstract:
The Virtual Computer Science Lab aims to decrease the great respect that pupils and students have for the subject of Computer Science and tries to support their learning. For this purpose fundamental algorithms of Computer Science are handled with the help of concrete tasks in interactive applications in order to allow learners to explore those algorithms. Animations promote the understanding, experiments foster independent, by a variety of aids supported employment of the lessons learned. The first topic in the Virtual Computer Science Lab comprises recursion, which is presented in several applications.

mehr